BIP
Archiwum
My na Facebooku

Liczniki agnat.pl

Krasnoludki

krasnoludki

Wychowawca: Monika Świtała

Pomoc wychowawcy: Bożena Królik, Julia Sokołowska – Balarin


Pasowanie na przedszkolaka

10.11.2020 r.

pasowanie

124843844_877388272797641_5732231638894985043_n

DRODZY RODZICE
W dniu 10.11.2020 r. we wtorek w grupie KRASNOLUDKI odbędzie się „ Pasowanie na Przedszkolaka”. Bardzo proszę, żeby dzieci w tym dniu były ubrane odświętnie. Pasowanie odbędzie się bez udziału Rodziców. Zdjęcia oraz filmik z uroczystości będzie na stronie Przedszkola.

mama


Witam wszystkie dzieci z grupy Krasnoludki

w poniedziałek 26.10.2020 r.

Dzień rozpoczniemy od zabawy:

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i  wita się z każdym, np.przez podanie ręki,ukłon,przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Zabawa muzyczno – ruchowa przy znanej dzieciom piosence: Jesienna orkiestra.

W trakcie zabawy dzieci demonstrują ruchem jej treść, tak jak robiły to w przedszkolu z nauczycielką

Jesienna orkiestra

3.Nasz dzień w przedszkolu

 Harmonogram dnia – omówienie harmonogramu przedszkolaka.

Dziecko  przypomina sobie plan dnia w przedszkolu z podziałem na pory: 

  • rano (przed śniadaniem),
  • przed południem (po śniadaniu)
  •  w południe 
  •  po południu 

Dzieci nazywają i opisują czynności, które wykonują w poszczególnych porach dnia, a chętne mogą też próbować naśladować te czynności.

4. Zabawa „Już dzień!”

  • ”Pobudka”- ćwiczenia rozluźniające –  dziecko leży na plecach, na hasło.”Pobudka”  dziecko rozciągają ręce i nogi, powtarzaj kilka razy napięcie i rozluźnienie. Następnie powoli siada i oklepuje ciało:od stóp do ud, ręce od dłoni do ramion, brzuch,plecy, na koniec delikatnie głowę i twarz.
  • Droga do przedszkola – marsz ze zmianą tempa. Dziecko maszerują po dywanie ( można wyklaskać dziecku miarowo rytm dłońmi), najpierw powoli, bo jest jeszcze wcześnie, a na hasło: Mało czasu! – szybkim krokiem. Zmiana tempa powtarzamy kilka razy.
  • Wszyscy coś robią – zabawa naśladowcza – pokazujemy dziecku jakiś ruch i jego zadaniem jest go odtworzyć. Potem zmiana – dziecko pokazuje swój wymyślony ruch, a my go naśladujemy

5. Dzień i noc – słuchanie fragmentów wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej i rozmowa o jego treści.

Dzień i noc

Odkąd Ziemia się obraca,

Dzień się w berka bawi z nocą –

Raz na niebie świeci słońce,

Raz gromady gwiazd migocą. (…)

 

Gdy leciutki, blady przedświt

Mrok rozprasza i przegania –

Z czarnej nocy, bez pośpiechu,

Świat powoli się wyłania. (…)

Zaterkocze raźno budzik:

„Wstawać! Dzień się już zaczyna!”

I po chwili ruch dokoła,

I poranna krzątanina.

Słońce już po niebie płynie

I ciekawie zerka z góry –

Psy biegają, skaczą koty,

Muczą krowy, gdaczą kury,

Ruch na drogach, na ulicach,

Jadą auta, mkną przechodnie,

Pełne szkoły i przedszkola,

Sklepy, biura i przychodnie.

Dzień na dobre się rozgościł.

Jest południe. O tej porze

Słońce wspina się najwyżej.

Wyżej wspiąć się już nie może. (…)

Po południu czas się dłuży,

Bo to taka dziwna pora,

Która ciągnie się najdłużej –

Od południa do wieczora.

Dzień się chyli ku końcowi,

Lekka mgła spowija Ziemię,

Coraz słabiej świeci słońce,

Coraz dłuższe rosną cienie… (…)

Szary półmrok się panoszy,

Nadszedł wieczór, zmierzch zapada…

Każdy myje się i czyści,

Bo spać brudnym nie wypada. (…)

Ciemno, ciemno, coraz ciemniej,

W końcu czarna noc zapadła.

Gdzieś przepadły domy, drzewa,

To noc rzeczom kształty skradła. (…)

Północ pełna jest tajemnic –

Tu coś skrzypnie, tam coś piśnie

Lub kształt dziwny się pojawi,

Gdy znienacka księżyc błyśnie…

I znów wszystko się powtarza… (…)

Dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc –

W czerni nocy, w blasku słońca

Rok za rokiem sobie płyną.

I tak będzie trwać bez końca.

 

Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają występujące kolejno pory dnia i zmiany, jakie w nich następują, odwołując się do treści wiersza. By utrwalić prawidłową kolejność pór dnia, rodzic obrazuje„wędrówkę” słońca ze wschodu na zachód przy pomocy piłki: trzymając piłkę z prawej strony ciała powoli podnosi aż nad głowę i opuszcza po lewej stronie ciała.

6.“Co na kiedy?” – klasyfikowanie przedmiotów.

Rodzic rozkłada na dywanie przedmioty,przybory wykorzystywane w różnych porach dnia – poduszka, piłka, szczoteczka do zębów, książka, buty, piżama, przytulanka,talerz, kubek, sztućce klocki, książeczki itp.Dziecko nazywa je i rozdziela według pory dnia, w której są używane. Uwaga! – niektóre przedmioty mogą pasować i do dnia, i do wieczora. Wybór zostawiamy dziecku.

7.Dzień i noc – zabawa plastyczna

Proszę przygotować dziecku:

  •  papierowy talerzyk ( a gdy nie mamy w domu, można wyciąć koło z białej kartki obrysowując talerz deserowy),
  • granatową oraz jasno niebieską kartkę ( porozrywać na małe fragmenty, położyć każdy kolor na osobnym talerzyku)
  • wyciąć 3 żółte gwiazdki, księżyc, słoneczko
  • 2 białe chmurki, można też kwiatek
  • mazakiem lub kredką narysować linię dzieląc koło na 2 połowy

Dziecko wykleja jedną połówkę koła jasno niebieskimi kawałkami (dzień), a drugą granatowymi (noc). Następnie w odpowiedniej połówce naklejka księżyc i gwiazdki…. chmurki, kwiatek,itd

po wykonaniu pracy przelicza: ile jest gwiazdek, ile chmurek, można też poprosić dziecko, aby ułożyło tyle klocków, np; żółtych ile jest gwiazdek lub białych, ile jest chmurek.

Można też zadać pytanie: a czego jest najwięcej? najmniej? tyle samo?

przykładowe prace dzieci: Dzień i noc

dzień i noc praca plastyczna

 

Miłej zabawy

p. Halinka i p. Monika

Piątek 23.10.2020

Serdecznie witam moje przedszkolaki zapraszam Was do zajęć : Dla każdego coś zdrowego

Ćwiczenia i zabawy artykulacyjne Porządki pana Języczka – usprawnianie narządów artykulacyjnych.

Pan Języczek obudził się z samego rana. Otworzył szeroko drzwi do swojego domku. (dzieci szeroko otwierają usta) Wyjrzał na zewnątrz (wysuwają język do przodu) i rozejrzał się w prawo i w lewo (poruszają językiem w prawo i w lewo), aby zobaczyć, jaka jest pogoda. Sprawdził, czy na dachu jego domku nie obluzowały się żadne dachówki (oblizują górną wargę) i czy schody, które niedawno naprawiał, są w dalszym ciągu w porządku (oblizują dolną wargę). Wszystko było dobrze. Chciał zamknąć drzwi, ale coś je blokowało. Otwierał je kilkakrotnie (zbliżają wargi do siebie i rozciągają na boki). W końcu mu się udało. Drzwi zatrzęsły się (parskają – wykonują wibracyjne ruchy warg). Pan Języczek postanowił posprzątać w swoim domku, ponieważ mieli go odwiedzić przyjaciele. Powycierał kurze na szafie (masują językiem górne dziąsła pod wargą – usta mają zamknięte), powybierał śmieci spod łóżka (masują dziąsła na dole, za zębami – usta mają lekko otwarte), zebrał pajęczyny z sufitu (masują podniebienie – usta mają otwarte) i pozamiatał całe mieszkanie (szybko ruszają językiem w buzi w różnych kierunkach – usta mają otwarte). Otworzył okno, aby przewietrzyć (nabierają powietrza, przetaczają je z jednego policzka do drugiego). Pan Języczek bardzo się zmęczył tymi porządkami. Położył się więc na swoim łóżeczku, aby odpocząć (układają język za dolnymi zębami) i już po chwili z jego domku dochodziło ciche chrapanie (naśladują chrapanie). Ciiiiiii! (długo powtarzają słowo, na wydechu) Nie przeszkadzajmy mu. Kiedy Pan Języczek smacznie spał na dworze zbierało się na burzę. Zerwał się wiatr i drzewa szumiały coraz głośniej (naśladują szum drzew: szszszsz…). Przerażone wróble zaczęły ćwierkać ćwir, ćwir…), a kukułka nawoływała inne ptaki, aby się pochowały (kuku…). Krople deszczu uderzały o szyby (kap, kap…), a woda w sadzawce bulgotała (bul, bul, bul…). Mruczek na płocie przeraźliwie miauczał (miauuuu), a Burek szczekał przy budzie hau, hau). W oddali słychach było pohukiwanie sowy (uchuuu, uchuuu) i stukanie dzięcioła, który – zdenerwowany – coraz szybciej stukał w drzewo (puk, puk…). Małgosia uciekała przed deszczem, a jej buty tupały po kałużach (chlup, chlup). Brudna woda rozpryskiwała się wkoło (pac, pac… ). Dziewczynka była już blisko domu. Otworzyła drzwi, które przeciągle skrzypnęły (iiiiiii!), i już była bezpieczna. Z tej wielkiej radości zaczęła nucić swoją ulubioną melodię.

 

Zdrowa Rodzina: Z D R O W I E

2. Wiersz Stanisława Kraszewskiego Dla każdego coś zdrowego

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta

niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone
zawsze zdrowsze, niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny , owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie,
ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja –
to potrawa będzie twoja!
Sosy lepsze są niż tłuszcze,
niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dodaj olej,
niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa,
bo dla zdrowia sprawiedliwa!

Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza:

  • Co powinniśmy jeść, byśmy byli zdrowi?(warzywa, owoce)
  • Dlaczego trzeba jeść dużo warzyw i owoców?(zawierają witaminy)
  • Co można przyrządzać z warzyw i owoców? (sok, surówki, sałatki)
  • Dlaczego w codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty mleczne?(są zdrowe, zawierają białko)
  • A czy są produkty, których jedzenie wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie?(tak)
  • W jaki jeszcze inny sposób niż zdrowe odżywianie możemy zadbać o swoje zdrowie. (ruch, higiena osobista)

pokolorujcie to co lubicie jeść

pozdrawiam p. Monika

Czwartek 22.10.2020

Serdecznie witam moje przedszkolaki zapraszam Was do zajęć :

Temat: Wiem co jem?

Drogie przedszkolaki nie zapomnijcie o dobrym śniadanku i porannej toalecie. A teraz zapraszam do zabawy.

Jak jeść owoce? - Odchudzanie - Polki.pl

Owoce - karty obrazkowe - Printoteka.pl

 

Jakie owoce są na obrazku?

Czy znacie nazwy tych owoców?

Które Wam najbardziej smakują?

Jakie mają kolory?

Czy wiecie które  owoce rosną na drzewie?

Zobaczcie filmik o owocach

filmik o owocach

Zadanie dla dzieci ?

 

Kolorowanka Jabłko | Kolorowanki dla dzieci do druku

Proszę o wydrukowanie dziecku kolorowanki jeżeli jest taka możliwość jeżeli nie to o narysowanie:

  • dzieci kolorują jabłuszko lub wyklejają czerwonym papierem-listek na zielono

 

Pozdrawiam p.Monika

 

Zapraszam Was do obejrzenia i  wysłuchania  wiersza pt:”Na straganie” J. Brzechwy:

https://www.youtube.com/watch?v=2t-cslxPlV8&t=36s

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

1.Jakie warzywa występowały w wierszu?

2.Które z nich  chętnie zjadacie?

3. Co można przygotować z warzyw?

Pokolorujcie na obrazku wybrane przez siebie warzywo.

kolorowanki_warzywa-bajkowe-warzywa

Miłej zabawy

Pani Halinka